Om mig

Mitt foto
Ingarö, Stockholm, Sweden
frustrerad högstadielärare som slåss med lite fler fungerande datorer och en vilja att göra mer än hon behärskar

måndag 21 juni 2010

blogga i skolan


Jag kan se många fördelar och användningsområden för bloggar i skolan. Möjligheten att med lätthet ladda upp bilder och att kommentera andras bloggar gör att en blogg kan fungera som en utmärkt portfolio i skolan. Det är då viktigt att det ges tid för reflektion och utvärdering. Eleverna kan publicera sina arbeten och göra dem synliga för sig själva, föräldrar och lärare, samtidigt som de dokumenterar och reflekterar över sin kunskapsutveckling. Ett annat forum kan vara klassens veckoblogg i stället för veckobrev. Eleverna kan själva fotografera och skriva i bloggen varje vecka. Det blir som en digital dagbok.
På min skola kommer vi att börja både med veckoblogg och en portfolioliknande blogg för alla våra elever.
Jag har även skaffat mig en RSS-läsare. Nu kan jag följa en massa spännande människor. En av mina nya favoriter är: http://korlingsord.se/
Ann-Marie Körling ger många tänkvärda och praktiska tips för oss pedagoger som arbetar med datorer i undervisningen.

5 kommentarer:

  1. Att använda bloggar i skolan gör lärarens arbete mer synligt, vi gör ju samma arbete där som hemma på kammaren. Jättebra idé att låta eleverna forma ett eget veckobrev. Hela skolans arbete synliggörs, kanske ett första steg mot att höja statusen på läraryrket...

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också kunna använda bloggandet i mitt framtida yrke som textillärare...kanske inte bara kan höja läraryrkets status utan även slöjdens som jag ibland tycker hamnar "sist" i prioriteringen. Under mina VFU-perioder har hittills ingen slöjdsal haft tillgång till dator!

    SvaraRadera
  3. Kul att ni upptäckt bloggens möjligheter, ser fram emot era projektarbeten...som kan bli hur
    spännande som helst - även om de inte handlar om skolbloggar.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag är väl också på ett sätt inne på att det finns en massa fördelar med att använda bloggandets positiva behållning i skolan. Däremot tror jag inte att det bara är på gott, utan på ont också. Det finns en massa negativa konsekvenser med att "allt syns" hela tiden, och i längden kan det gå på den personliga integritetens och det s a s privatas bekostnad. Allt blir liksom alltid allas angelägenhet, och jag är inte säker på att allt med det bara är bra. När det kommer till att höja ämnesstatusen tror jag inte på det, därför att om alla ämnen flyttar upp på bloggen eller in i den interaktiva världen så blir det ju samma "hierarkiska" mönster där som utanför den. Eller kommer det att handla om vems eller vilket ämnes blogg som är den intressantaste som rekryterar flest besökare, mest kommenterar osv. som avgör vilket ämne som generar mest popularitet bland eleverna. Den typ av rekrytering och s a s bloggens inbyggda , dolda reklam och marknadsföring ser jag inte direkt enbart fördelar med. Då tror jag att många elever kan välja ämnen baserat på upplevelsen och erfarenheten av bloggen snarare än vad ämnet faktiskt handlar egentligen.

    SvaraRadera
  5. Vad glad jag blir! Det är denna effekt som jag hoppas att jag ska få hos eleverna. Tänk att det är någon sol läser och tänker på vad lilla jag har skrivit.
    De klass- och elevbloggar vi nu har startat är endast tillgängliga för inbjudna gäster. Elevbloggarna har några väl valda respondenter samt föräldrar till den enskilda eleven. Klassbloggen är ännu inte tillgänglig för föräldrar, bara klassen och mentorerna, för att vi behöver starta rutiner och diskutera vett och etikett för vårt bloggande.

    SvaraRadera